Trainstory

Så, tänkte berätta lite om mitt 11 timmar långa äventyr häromdagen.

Richard och Henke lämnade mig på tågstationen i Hässleholm efter att vi hämtat ut mina nya skidor. De hade bråttom till Hörvik så jag fick klara mig själv på tåget med en styck stor, förbaskat tung, rullväska och ett skidfodral innehållandes två par skidor, låndskidspjäxor och två par stavar. Lite nervös var jag allt... Tåget kom och det fanns ingen som direkt såg jätteglad ut över att hjälpa mig på med mina väskor så det var bara att släpa dem själv. Det gick, men vet ni hur jäkla långt ett skidfodral är eller?! Helt galet långt, höll på att fälla ett gäng människor innan jag ens tagit mig på tåget.

Hur som helst. Tågresan till Göteborg tog bara två timmar och väl framme så möttes jag av pappa som, tur var, hjälpte mig av med väskorna. Gud vet hur det hade slutat annars... Vi gick och satte oss på ett fik i väntan på Oslotåget som skulle avgå 17.46. Pappa var tvungen att gå lite tidigare pga ärtsoppa och pannkakor som skulle serveras till di gamle så han hjälpte mig ombord på tåget med ekipaget och sedan begav han sig. Jag satte mig utanför och väntade på Simon som skulle ta samma tåg upp. Typ tre minuter innan avgång dök han upp och vi slog oss ner i NSBs ovanligt bekväma säten.

Någonstans precis innan gränsen hoppar det på en pappa med sina två barn. Efter mycket om och men lyckades vi lista ut att de var skilda och pappan bodde i Oslo och hade nu varit och hämtat sina barn som skulle vara hos honom över helgen! Clever girl!! Anyways, barnen, som inte var små direkt (storleksmässigt), satt och smaskade på diverse sötsaker hela vägen till Oslo. Jag har nog aldrig sett barn äta så mycket inom loppet av ca 4 timmar. Helt sjukt! Det prasslades konstant så att sova var uteslutet! Pappan var en sådan pappa som inte kunde sitta still eller vara tyst. Han satt med telefonen i högsta hugg hela resan och ringde han inte till sin nya fru så ringde han och skällde lite på den gamla. Jobbig typ den där... Barnen, (ca 10 år gamla) skulle hela tiden ringa till mamma och säga godnat (hur många gånger behöver man säga godnatt lixom, man somnar ju bara en gång) och pojken la på den barnsligaste röst jag någonsin hört komma från en 10-åring. Jag kommer inte ihåg allt som var irriterande med dessa människor men mycket var det!

När vi kom fram till Oslo var vi vrålhungriga och bestämde oss för att hitta nånstans att äta. Klockan var 22 så vi hade inte så mycket att välja på utan det fick bli indiskt. Chicken tandoori lät gott så det fick det bli! Men ack så fel vi hade. En liten ensam, slamsig (röd?!) kycklingklubba som låg dränkt i tandoorisås och en sjuhelvetes massa ris till det. Salladen ska vi inte ens prata om. Vi bet ihop (haha) och åt upp maten och sen kom Filippa! Hon fick sina skor som jag haft med hemifrån och sedan var det dags att gå till tåget. NSBs nattåg mot Bergen. På tåget var det stora, breda säten som vi sov gott i. Man fick en liten goodiebag med filt, uppblåsbar kudde, öronproppar och en tjusig ögonbindel. Vi somnade dirre! Tyvärr så upptäckte jag ganska snabbt att jag var för kort (what?!) för sätena: jag nådde inte riktigt fram till sätet framför så jag kunde lägga upp fötterna, det blev till att inta någon slags fosterställning för att kunna sova istället. Vid 3 tiden vaknade jag av att sätena blivit lite väl obekväma så jag började packa ihop mina saker och förbereda mig mentalt på hur jag skulle ta mig av tåget på snabbast, möjliga sätt. Man har ju typ 30 sekunder på sig att kliva av när tåget väl stannar. Simon vaknade, och en kort stund senare stannade vi i Geilo.

På med nya pälsmössan också började vi traska hem mot Alpin. Det var inte fullt lika halt nu och väskan gick faktiskt att rulla :)
Väl hemma hoppade jag i säng direkt. Fruktansvärt skönt att få ligga i sin egen säng efter 13 timmar på resande fot. Däremot kunde jag inte somna. Irriterande. Somnade runt 5 och sen vaknade jag stup i kvarten på morgonen med bestämde mig för att sova till 10. Sagt och gjort, 10.30 gick jag upp och började dagen här på Geilo!! resten kan ni läsa i inlägget nedanför.

Nu ska jag ta en promenad och inhandla lite frukostmat, i eftermiddag blir det jobb kl 16 :)
See you when we see you...

Bad, bad, baaaaaad....

Trodde att jag skulle jobba ikväll. 16.30 blev jag sådär eftermiddagstrött som man bara inte kan bota eftersom att man inte hinner sova innan jobbet. Vi valde att titta på film i hopp om att hålla oss vakna till 18.30. Det blev Baksmällan, rolig men inte höjdare direkt!!

Kl 6 gick jag och Silke till hotellet för att jobba, vi bytte om och gjorde oss klara och gick sen upp till restaurangen. Väl där möts jag av hovmästaren som säger till mig att jag inte ska jobba. Jag tror självklart det är ett skämt och sa att jag visst skulle det. Men det visade sig att han hade rätt. De hade strukit mig från vaktlistan! Tydligen är det vår uppgift att kolla schemat för veckan varje måndag eller tisdag. Skit surt. Jag hade kunnat stanna hemma en dag extra. 1. jag är ny och vet inte hur saker och ting fungerar här eftersom att man inte får någon som helst information och vill man veta nått så får man fråga själv. Många frågor = dum blond som inte fattar nånting. 2. Jag har varit hemma i veckan och inte haft möjlighet att kolla schemat. Men men, det var bara att gilla läget och gå hem istället.

När jag kom tillbaka från hotellet så hade en av hundarna som några tjejer passar lagt en kabel i pianorummet. Så det fick bli en liten hundpromenad och nu sitter jag i fellesrummet med Josephine och Siri och tittar på Californiacation. Det är faktiskt inte helt fel det heller men jag hade hellre jobbat och tjänat pengar. Hade ju faktiskt sett fram emot ikväll och att för första gången få ha egna gäster och få egen dricks. Men det får bli imorgon istället!

Idag
har jag iaf inte gjort så mycket. Varit uppe en sväng i gymmet och kollat in faciliteterna.
Minigymmet med 6 maskiner :)

Minispinnsalen med 16 cyklar :)

Jag fick även höra när jag var hemma att jag borde satsa på att göra min blogg lite mer modeinriktad så jag tog en dagens-outfit-bild nere i spinnsalen. Såhär såg jag ut idag:

Varmt, skönt och avslappnat.

Tåghistorien kommer senare, stay tuned...

På en stol, vid ett tåg, i en sentralstasjon, med en dansk...

Nu sitter jag på Oslos Centralstation med lille dansken. Strax kommer Filippa för en snabb update och 23.09 bär det av till Geilo. Väl framme, kl 03.25 inatt, väntar ett varmt, skönt rum med en stor (well, 90cm) renbäddad säng. SKÖÖÖÖÖNT !! Tågresan hit har bjudit på en hel del godsaker, berättar mer när jag kommit hem till Geilo. Simon och jag har avjutit (?!) en vidrig chicken tandoori på nått indiskt take-away-hak här på sentralstasjonen (norskan börjar arta sig) i väntan på Phillie.

Kika in senare för den rörande berätteslsen om en dansk och en svensk på ett norkst regiontåg!

Ha dé!

Heja Swebus !

Gratis internet ombord! Såhär glad blev jag:

Nu sitter jag på bussen mot Göteborg med danske Simon! Det visade sig att han också skulle till Göteborg denna gråa och trista oktoberdag, med samma tåg och buss dessutom! Hann träffa Filippa en snabbis i Oslo för en snabb catch up innan vi boardade flight 820 mot Malmö :)

Det var ett vintrigt Geilo vi lämnade imorse, säkert 10 cm hade fallit under natten. Jag tyckte jag var skitsmart som packat i en väska med hjul, men tji fick jag. Det blev till att bära den lilla svarta upp till stationen istället. På vägen insåg jag även att RM Williams inte är de bästa vinterskorna; fullständigt livsfarliga att gå i när det har snöat. Två rejäla halkningar senare kom vi fram till tågstationen och började de långa resan hemåt.

Nu är jag död. Måste sova lite! (Och läsa lite i min Wine for Dummies-bok. Visste ni t ex att Chardonnay uttalas sjar-dån-nei?! )

Changing times -

Shit vilken kväll vi har haft med byggarbetarna! Klockan 20 fullständigt vällde de in med sina fördrinkar i högsta hugg. Fördrinkar som, enligt min åsikt, var totalt överflödiga. De gick och satte sig och vi började skänka (hälla upp) vin. Några av dem somnade vid bordet innan de ens fått in förrätten men det var inte vårat problem. Vi serverade förrätt och huvudrätt och innan efterrätten så skulle högsta chefen, Albert Haere, hålla tal. Ett tal som pågick i ca 45 minuter och resulterade i att ännu fler av gästerna somnade och andra bara tog tillfället i akt att dricka sig ännu fullare. Efter evighetstalet så serverade i desserten, tyvärr hade redan halva gänget övergett restaurangen för baren så där stod vi med 50 efterrätter över. (Vilket iofs inte gjorde oss något eftersom att vi fick äta upp dem, men det var ändå retligt). Efter desserten väntade kaffe och avec i salongen tillsammans med nått norskt dansband som spelade några svängiga låtar! Jag och danska Josephine stod och skänkte kaffe och halv 12 ramlade första gästen på dansgolvet, då hade redan en hunnit somna i sin fåtölj i salongen =) Roligt gäng det där!

Kvart över tolv började vi rydde (duka av) och dekka (duka) inför frukosten. Vi hittade en hel del intressanta föremål under borden och när vi till slut var klara tjugo över ett så gick vi i samlad trupp ner till Off Pist.

Nu har jag vridit tillbaka mina 300 klockor och är redo för sängen. För först gången på väldigt länge har jag ställt alarm så att jag hinner med 11-tåget imorgon. Det var något mer jag skulle berätta men det har jag glömt bort. Jag är väl helt enkelt för trött.
Tänkte passa på att hälsa Farmor välkommen hit, kul att du läser !!

Godnatt allihopa everybody!

Teddan

Nu har jag ätit en god frukost, tittat på Gossip Girl och lyssnat lite på Ted Gärdestad. Ska slänga ner lite grejor inför hemresan och sedan göra mig i ordning för jobb kl 16. Idag väntar det glada gänget från igår. Hoppas inte de är lika jobbiga idag.

Tåget går kl 11 imorgon och väl framme i Oslo ska jag träffa lilla Phillie innan jag sätter mig på bussen mot Göteborg för att sist men inte minsta ta tåget till Hässleholm och bli hämtad av älskling.

Ha de!

Hurtig

Nu har jag varit duktig och varit ute och gått i nästan 1,5 timma. Jag vaknade halv 11, drog på mig ut-och-gå-kläderna och gav mig iväg. Lille danske Simon skulle börja jobba kl 11 så jag följde honom till jobbet och sedan gick jag en sväng i nått bostadsområde och sen upp för en jävulsk backe som aldrig ville ta slut. Ner för backen igen och sen hem till Alpin. I dörren mötte jag de två nya tjejerna från Fjällbacka som skulle gå på jobb. Nu ska jag ta en dusch, äta frukost och sedan titta på ett Gossip Girl-avsnitt innan jobbet kl 16. Tänkte även slänga ihop en lättare packning inför imorgon.

Hur kallt är det hemma? Behöver jag ha med mig dunjackan?

Jag saknar det.

Easy come, easy go

Idag har varit en lugn dag, innan jag gick på jobb vill säga. På morgonen tog jag det lugnt, skypade lite med Richard, duschade, målade de stumpar jag har till naglar och gjorde mig i ordning för att gå på jobb. (Jag vet att det låter konstigt men man säger så här och jag måste ju anpassa mig till the local lingo, right?!) Sen spelade vi lite kort och kl 15.30 var det dags att gå upp till 'Doktorn'. Idag vän tade ännu en bankett. Denna gång med 350 gäster istället för 100, 350 byggarbetare som hållit igång (läs: druckit) sedan klockan 12. Klockan 20 vällde de in tillsammans med sina respektive (som jag mest tyckte synd om) och slog sig ner lite varstans i restaurangens fyra avdelningar. Vinkarafferna gick varma och gästerna blev mer och mer runda under fötterna. Vi tjejer fick ett och annat nyp i rumpan och då gjorde vi som vi blivit tillsagda: stirra argt på dem och hytt lite med fingret. Det funkade. Oftast!

Runt 1 hade vi städat färdigt och då begav vi oss ner till Off Pist för den obligatoriska efter-jobbet-ölen, (cider för min del). På Off Pist mötte vi Erlend från klätterklubben igår, lite på lyset var han allt men fortfarande lika trevlig! På tal om klättring så kommer det en bild från gårdagen här nedanför. På Off Pist var även Thor från restaurangköket. Det visade sig att han var från Australien, närmare bestämt från metropolen Albury och kände ett gäng av mina high schoolkompisars syskon, inte direkt vad jag hade väntat mig här  Geilo.

Nu börjar mina fötter lukta illa så det är dags att krypa ner under täcket. Godnatt!

(Klicka på bilden för att få den större)

A day full of activities

Idag har jag hållt igång från morgon till kväll. Det började med fotboll på konstgräs/ismatta kl 12 imorse (jag vet att 12 egentligen är lunchtid men har man vänt på dygnet som vi gjort så är 12 morgon). Sverige vs. Danmark och självklart vann vi. Efter en välförtjänt, varm dusch hade vi servitörmöte på hotellet. Vi fick bland annat lära oss att vi måste le och se trevliga ut, hälsa gästerna välkomna och behandla våra kollegor som vi själva vill bli behandlade, kändes verkligen som ett jättenödvändigt möte. Efter mötet gick jag tillsammans med Johan ner till centrum. Vi hittade en affär som gav bort galgar så vi samlade på oss ett gäng i hopp om att kunna sälja dem eller kanske byta mot en film, sådant är hårdvaluta här på Alpin. Väl hemma gräddade vi på tok för många våfflor. Ett paket skulle ge ca 30 stycken och vi var ett gäng på 7-8 st som skulle äta dem så vi tyckte det verkade lagom. Tji fick vi! Efter det att halva smeten var gräddad var alla redan mätta så nu får vi äta våfflor till frukost, lunch och middag imorgon :) Kvällsaktiviteten bestod av två timmars klättring. En av killarna hade fått nys om en klätterklubb här på Geilo så vi traskade raskt dit men insåg ganska snabbt att vägbeskrivningen vi fått inte verkade stämma helt överrens med verkligheten. Som tur var hittade vi en bensinstation att fråga på och jag hade med mig min fiffiga lilla ficklampa (tack mamma) som vi lyste upp mörkret med. Klättersalen var i själva verket ett rum, ca 6 meter i takhöjd, som låg i en lada mitt ute i ingenstans, utifrån var det helt släckt men när vi kikade in genom dörren såg vi att det faktiskt bedrevs viss klätterverksamhet där. Vi satte på oss selarna och de gräsliga skorna, säkrade varandra och sen var det bara att börja klättra. Eller?! Det var absolut inte så enkelt som det ser ut på film (läs: Indiana Jones/Mission Impossible). Armarna, fingrarna och ryggen fick sig en rejäl genomkörare och efter två timmar var vi helt slut! Vi gick hem och fann delar av besättningen på Alpin i köket så vi slog oss ner och spelade lite kort!
Nu: sovdags. Godnatt!
(bilder från klättringen kommer imorgon eftersom att internetet på tredje våningen inte riktigt är sig likt just nu)

Kommentarer till kommentarer:

Mamma: Jo, jag har hittat tvättstugan jag har bara valt att inte använda den pga dess vidrighet. Richard kommer att få gott om plats för sina grejor eftersom vi har tänkt slänga ut den röda soffan och fåtöljen och istället sätta upp en klädställning där. Dessutom gick jag på upptäcksfärd igår och hittade en gammal byrå som nu är placerad under fönstret!!

Lovisa: Ja, Richard kommer upp i mitten av december och ska bo i mitt rum :) Han ska jobba på ett ställe som hyr ut skidor och säljer liftkort. Han kommer även att leka lite skidlärare !

Feffe: Många kommentarer är bara trevligt! Säsongen drar igång i mitten av december så fram till dess är det ganska lugnt på jobbfronten, vi har mest att göra på helgerna och nästan ingenting i veckorna

Ronja: Ja, det var du som kom på "lille", grattis!! (tack för pepptalket förresten)

Så jäkla låg standard

...på humorn i det här huset. Sitter och spelar kort med ett gäng som varken kan koncentrera sig eller hålla tyst.

Igår var jag först på skattekontoret och pratade med den lätt efterblivna tanten igen. Mamma hade faxat hit en kopia på mitt pass som tanten bett mig fixa, när jag kommer dit med den visar det sig att allt hon behövde var ett bevis på att jag var svensk (=körkortet, som jag för övrigt hade med mig dagen innan). Så om ca två veckor får jag mitt skattekort och först då kan jag öppna ett bankkonto.

Efteråt gick jag upp till Holms och pratade med Siri som är ansvarig för träningen på hotellet och fick lite goa besked!

Senare tog vi en långpromenad runt sjön. 1,2 mil isgata :)

Vi tog en långpromenad runt sjön. 1,2 mil isgata :)

Nu ska jag återgå till kortspelet (läs:försöka styra upp det)

Äntligen

...har jag tagit mig samman och packat upp mina väskor. Tänkte att ni kunde få en liten sneak-peak på hur mitt (och snart även Richards)  ca 15 kvm 'stora' rum ser ut.

Direkt innanför dörren till vänster står två sängar, ett nattduksbord och en fåtölj (perfekt att slänga kläder i när man inte orkar lägga in dem i garderoben)

Till höger står garderoben, inte riktigt så smockfull som jag fasat

Bredvid garderoben har jag valt att placera detta lilla söta bord

Runt hörnan hittar man en liten myshörna som så småningom kommer att förvandlas till klädförvaring med hjälp av en enkel klädställning/stång

Svänger man sedan ännu lite till åt höger så kommer man in i badrummet (där jag visst glömt jobbskjortan i handfatet)

Så gott folk, då har ni fått se lyan i sitt bästa skick! Nu anländer 02.50 tåget från Oslo utanför mitt fönster och det är dags att sova, godnatt!

Stort grattis.....

Till lille Rille som har fått jobb på skiduthyrningen :)

Don't look back in anger

Till tonerna av Oasis och Norah Jones har vi suttit och spelat kort i 3.5 timme. Kvällens jobb blev kortvarigt: två busslaster med asiater var restaurangens enda gäster, som till råga på allt åk rekordsnabbt, kryddade maten med medhavda kryddor och endast drack vatten (i mängder) vilket resulterade i att vi var färdiga redan kl 22.  Vid niotiden ringde telefonen på restaurangen och jag fick ett specialuppdrag; en thailändska kunde inte få rätt på vattnet i duschen så jag fick springa till receptionen, hämta nyckeln till rum 333 och gå upp och hjälpa henne. Där stod den stackaren inlindad i en på tok för liten handduk och kunde inte förstå hur man fick vattnet att komma ur munstycket istället för ur kranen där nere. Kvickt och lätt så fixade jag hennes minor problem och gick tillbaka till arbetet.

Efter jobbet gick jag med Johan och Silke till Off Pist för att leta efter Silkes plånbok som hon inte hittade tidigare idag. Stället var, om möjligt, ännu tommare idag då endast ägaren och en liten ensam gäst befann sig där. Vi slog oss ner, firade Silkes upphittning med en öl och fick snart delta i en frivillig drinkprovning. Klockan tolv gick vi hem och satte oss och spelade kort istället. Det blev spansk skitgubbe, sjuan, svensk skitgubbe (prova det om ni inte gjort det tidigare), hjärter och dam. Senare utförde vi även ett kaviar-blindtest på Johan och hans tre kaviartuber. Firstprice vann, Kalles kom tvåa och Euroshopper förlorade.

Johan mitt uppe i det livsviktga blindtestet
Johan , fullt upptagen av sitt blindtest

Veronica och Simon, djupt koncentrerade

Nu sitter jag här, väntar på att bilderna ovan ska laddas upp vilket tar en himla tid, lyssnar lite mer på Oasis och ska strax sova till ljudet av mina nya öronproppar, imorgon är jag ledig och tänkte packa upp mina grejor, göra ett återbesök hos skattetanten och kanske ta lite bilder på min omgivning och visa för mina 22 (!) trogna läsare :) Underbart!

Måste även utbringa ett litet hurra för mig själv:
1) jag har skrivit två inlägg på samma dag
2) jag har lärt mig hur man laddar upp bilder
3) jag har 22 unika besökare

Imorgon kommer det fler bilder, nästa steg är att lära mig hur man förminskar dem så att det inte tar sån förbaskad tid !

Den som lever får se...

Off Pist...

är Geilos ända uteställe, det fick jag uppleva igår! Efter servitörkursen, som förövrigt gick ut på att lära sig lite mer om vita viner samt provsmaka några stycken, så var vi ett gäng som satt på Emils rum, längre bort i min korridor, och snackade, lyssnade på musik bara hade det trevligt. Senare gick vi till hovmästar-Fredrik och hans nya lägenhet där det redan var fullt drag på personalen från Holms och Peppes Pizza.

Vid 12 gick vi ner till Off Pist, vilket tog ca 2 minuter, Geilo är minimalt! Stället var ganska dött till en början men blev bättre och bättre senare in på småtimmarna. En svensk kille som tydligen kände Emil och Johan totalblåste mig och sa att han är narkoman och flyttat till Geilo för att bli ren. Han berättade att han brukade sitta utanför SPAR-affären några timmar om dagen och sedan gå till Geilos härbärge som tydligen bara bestod av några granar som stog tätt och skyddade från vinden. Allt var dock ett stort skämt som jag oturligt nog gick på!
Idag har jag umgåtts lite med folket här i huset. Vid frukosten satt det ett gäng danskar nere i köket så vi satt och snackade en del, sen begav jag mig till skattekontoret (som förövrigt har de sjukaste öppettiderna i världshistorien) tillsammans med Silke från Danmark. Tyvärr kunde jag inte få något norskt personnummer eftersom jag inte har mitt pass med mig så jag får vänta ett tag till. Tilläggas bör också att tanten på skattekontoret nog borde byta jobb till något som inte innebär social kontakt. Hon var lite efter och frågade hela tiden om jag ville bli norsk medborgare... Man tycker ju att de borde vara förberedda på en hel del säsongare så här års och fatta vad det handlar om när man bara vill har ett norskt personnummer!
Efter det att vi varit hos den efterblivna tanten så begav vi oss tillbaka till Off Pist, Silke hade blivit av med sin plånbok igår så hon ville gå dit och leta efter den. Men stället var stängt så vi gick upp till Holms istället och satte oss i Café Lobbyn! Kl 15 skulle Silke börja jobba så jag gick till apoteket och köpte mina efterlängtade öronproppar i ett desperat försöka att i fortsättningen kunna sova längre än till 9 på morgnarna och inte väckas av den förhållandevis tunga trafiken som susar förbi utanför mitt tunna fönster.
Nu sitter jag på mitt rum och vilar lite innan jobbet som börjar 18.30. Har skyp(e)at lite med Rillan också. Överväger att a) titta på Gossip Girl eller b) sova! Vi får se vilket alternativ jag väljer!

Jubileumsbankett

Så var även andra dagen avklarad, det gäller att ta en dag i taget här uppe! Igår hade hotellet bjudit in sina 100 viktigaste gäster och leverantörer till en jubileumsbankett eftersom att Holms fyller 100 år i november. Vi var fyra tjejer som sprang omkring i små vita förkläden med spets och serverade gästerna en fyrarättersmiddag med rätter från de senaste 100 åren.
Nu ska jag strax bege mig till Holms för en servitörkurs, tydligen är dessa vanliga och vi får bl a lära oss om nya viner som restaurangen tagit in. Imorgon blir det jobb 16-sent, sedan tre dagars ledighet följt av två dagars jobb.
På söndag kommer jag hem, stannar till torsdag, eftersom jag är ledig fem dagar och det finns nada att göra här.
/ a

Första dagen, check!

Då var första dagen på jobbet avklarad. Det började kl 14 med utprovning av uniform samt en mindre informationsuppdatering. Iförd vit skjorta, marinblå långkjol, väst och förkläde begav jag mig sedan till restaurangen för att påbörja första dagens skift. Två timmars putsning av mässing, en timmas dukning och en snabb måltid senare var det dags för briefing med hela serveringspersonalen. Jag insåg snabbt att det skulle bli mycket att göra, kanske ett och annat felsteg men hoppades ändå på en rolig och utmanande kväll.

Några timmar senare var middagen över. Inga tappade tallrikar, inga nerspillda gäster, bara två trötta fötter och värk i knän som jag aldrig tidigare upplevt. Kl 01.00 anlände jag till Alpin (vårt personal"hotell") och dök i säng. Det var minsta sagt en mycket upplevelserik kväll !!

Klockan 9 imorse åkte Richard och pappa. Det kändes rent ut sagt förjävligt men det är bara att bita ihop och försöka lära känna folket här på Alpin. Just nu känns det ganska långt borta men det är bara försöka! På Alpin bor det just nu ca 20 st, alla anställda på Dr Holms och de flesta har varit här ett ganska bra tag, därför känns det som att det kan bli en utmaning att ta sig in i gänget och bli en av dem, men det ska gå !
Nu tänkte jag ta mig en promenad för att rensa tankarna lite grann, sen ska jag på det kl 15 igen! Imorgon följer tre dagars ledighet, jobb en dag och sen ledig fem dagar till, det känns sådär. Det hade varit bättre om jag fick jobba så mycket som möjligt nu i början, dels för att lära känna folket, men även för att lära mig så snabbt som möjligt. Jag får prata med mina chefer och se om jag kan få hoppa in någonstans och jobba lite extra!
Bilder på mitt ca 15kvm stora rum kommer så småningom, måste bara komma iordning ordentligt först, har inte hunnit acklimatisera mig riktigt än :)
Kommentarer och hälsningar är hjärtligt välkomna, det hade varit kul och se vilka som läser!
Ha de!
/Anna

Nytt land, nya möjligheter...

Imorgon bär det av: på mitt livs andra äventyr, denna gång i väst. De kommande sex månaderna kommer jag spendera hos 'Doktorn' i Geilo (som förövrigt uttalas Jeilo). På Doktor Holms ska jag jobba som bartender och servitris tillsammans med ett gäng goa jenter och gutter. Förhoppningsvis kommer jag även kunna klämma in lite skidåkning, ett och annat spinningpass och en drös andra traditionella aktiviteter (läs: gå på tur iförd en norsk stickad olle). Tillsammans med pappa och Richard ska jag imorgon åka de 52 milen härifrån Göteborg för att på eftermiddagen anlända till mitt nya boende på Doktorms personalhotell. Jag hoppas att ni fortsätter följa min blogg som regelbundet (dock vet jag inte hur ofta med tanke på min fullständiga avsaknad till bloggkunskaper) kommer att uppdateras med nytt, smaskigt skvaller om det senaste i den lilla skidorten Geilo.

Häng med ! / AnnaiGeilo

Välkommen till min nya blogg!