Säsongsförsta, igen!

Till tonerna av U2 och skidfavvomusiken Gavin DeGraw gav jag mig tidigare idag ut på mammas längdskidor. Solen sken över Geilo, fåglarna kvittrade, termometern visade -15 och livet var allmänt bra! På med skidkläderna, mössa, vantar och solglasögon och iväg!! Lite vilsen till en början men till sist hittade jag skidspåret och sadlade på mig skidorna. Problem nummer 1: Hur får man på sig dem? Problem nummer 2: hur f*n ska man ha stavarna, finns det en höger- och en vänsterstav? Svar: ja!
Hur som haver, jag satte av i en rasande fart och efter 20 meter tyckte jag att jag fått in tekniken. Då visar sig spårets första hinder: en gigantisk nerförsbacke. Med tanke på hur hala skidorna var, hur ovan jag är och att skidspåren svänger ibland så såg jag genast backen som ett stort problem. Och mycket riktigt, två vurpor blev det. Några blåmärken har inte visats sig än men jag är säker på att de kommer! Detta var alltså problem nummer 3! Jag blev självklartomåkt av en liten unge som stavade på som aldrig förr och insåg då hur dum jag måste sett ut i spåret. Jag har inte åkt längdskidor på säkert 10 år och då åkte jag bara upp och ner för Hyacintvägen som, liksom resten av Skåne, är helt platt!!! Hur som helst, jag åkte i min egen takt längs med sjön som lös vit, lyssnade på min musik och allmänt njöt av tillvaron. När jag kände mig helt slut i kroppen bestäde jag mig för att vända om och åka tillbaka igen. Då kom problem nummer 4: att komma ur spåret, vända och komma i igen. Detta låter kanske lätt för er som inte provat, men jag klände mig lite som en nyfödd häst som inte riktigt vet var den har fötterna. Korsade skidor hit och dit! Men även detta problem klarade jag av och satte sedan av i en rasande fart hemåt. Vid den här tiden tyckte jag att jag hittat tekniken och fått in snitsen med längdskidor och kände mig ganska nöjd med mig själv! Då kom jag fram till en väldans fin plats och bestämde mig för att ta upp kameran och ta en bild. Då uppdagar sig problem nummer 5: När jag står där med händerna ur vantarna, stavarna mellan benen och kameran i högsta hugg så börjar jag glida framåt. Jag står alltså i en, svag men dock existerande, nerförsbacke! HJÄLP! Jag skyndar mig att ta bilden, sätter snabt på mig vantar och greppar stavarna precis i tid för att ta emot i nerförsbacken som bara blev brantare och brantare!

Såhär fin blev iaf bilden!


När jag kommit fram till stället där jag började var jag helt genomblöt! Då stötte jag på dagens sista och sjätte problem: hur får man av sig skidorna? Jag har hört folk säga att man ska trycka någonstans med staven men har aldrig riktigt fattat var. Några stav-tryck senare hittade jag en liten knapp som löste ut 'pjäxorna' och frigjorde mig från skidorna! Nöjd med mig själv och min prestation traskade jag hem mot alpin igen.


Nu har jag tagit en dusch och sitter med hårinpackning som jag nog borde skjölt ur dör ett bra tag sedan. Richard har varit ute i backen med ett gäng från Alpin och väntas komma hem inom en timma! Sedan blir det nog en promenad i det fina vädret, mammas lasagne till middag och sedan tidig läggdags. Imorgon väntar Hemsedal =)

Pride and glory: Alpin från sin bästa sida! Högst upp i mitten bor vi =)


Kommentarer
Postat av: Mindy

Min farmor Ethel Har berättat hur hon i Sälen förlängesen i längdspåret råkade ut för ett liknande döds-stup som du gjorde, i gigantisk hastighet smackade hon inn i en gran med bruten tumme som följd! Man kan inte nog varna för dessa döds-stup! synn inte jag var med , jag kunde nog skrämt den lille med ett par käcka skall.

2010-01-10 @ 16:20:10
Postat av: mamma

Kul att mina skidor kommer till användning, jag har faktist saknat dem lite här hemma den gångna veckan. Du är fantastisk på att skriva Anna, det är en ren fröjd att läsa Dina inlägg, och duktigt av Dig att ge Dig ut på egen hand. Man får verkligen hra motion at längdskidåkning. Kramar mor

2010-01-10 @ 18:02:18
Postat av: Farmor

Tack för ett trevligt livstecken. Vilka vackra bilder.... Tydligen är Du bra från infektionen?

Visst är det skönt med längdåkning, det är så Sture

o jag har tillbringat våra veckor i Funäsdalen i 33 år. Vi har gått på tur upp på kalfjället, men så skulle man ju ta sig ner också. Jag brukade ploga ner, det är när man sätter skidorna som ett V, men Sture satte stavarna mellan benen och for iväg i en himla fart. Inte att rekommendera enl. Gerd Gambe, som är en gammal instruktör för sina elever på lärarhögskolan. Sture klarade sig i alla år utan

några problem. Kram och lycka till i fortsättningen

med skidåkningen.

2010-01-11 @ 19:14:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0