Oslo

Okej, här kommer en sammanfattning av våra två dagar i storstaden Oslo!

Måndag:
Vi hade siktet inställt på att åka hemifrån kl 8 men så blev det naturligtvis inte. Jag som aldrig brukar försova mig lyckades självklart göra det just den morgonen. Strax innan 9 begav vi oss ut på Norges hala vågar istället. Jag tog första sträckan och fick till min stora förvåning se en älg. Just de, en älg. Lätt chockade körde vi vidare och anlände till huvudstaden strax innan 1.

Vi checkade in på hotellet, parkerade bilen och begav oss ut på stan!
Verran gick lös redan i första affären och ca 6 timmar senare var vi tillbaka hotellet, totalt 14 påsar rikare! Det blev både julklappar och klappar till oss själva! (och många minuter i provrum vill jag lova)

På kvällen tänkte vi gå ut och äta. Veronica hade fått tips på en bra restaurang av ett butiksbiträde å vi hoppade på vagn 13 mot Nybrua! väl framme hittade vi restaurangen direkt, men den var full :( Vi traskade vidare och hittade tillslut en annan, liknande restaurang som såg mysig ut. Med skenet bedrog. De serverade Findus frysta grönsaker och Felix pulversås. BLÄÄ!! Någorlunda mätta åkte vi iaf hem igen och kastade oss i säng, vi somnade sen till ljudet av TV4-nyheterna :)

Tisdag:
Vi började med frukostbuffé på hotellet. En buffé som var rena besvikelsen när man är van vid frukosten på Holms! Mätta och belåtna gav vi oss återigen ut på stan och träffade Siiri från restaurangen som skulle flyga hem till Estland för en veckas semester!
När vi vinkat av henne så fortsatte vi julklappsletandet!
Vi 4-tiden kände vi oss nöjda så vi gick till hotellet, hämtade vårt bagage och gick mot parkeringsgaraget där vi ställt bilen. Det första vi chockas av är priset på parkeringen, 456 kr för ett dygn. Vi hade fått information om att det skkulle kosta 220. Rena rånet tänkte vi och gick upp till bilen. Vi lastar in våra väskor och påsar i bagageluckan och ska sedan sätta oss i förar- samt passagerarsätet för att köra hem. Det är då vi märker att allt inte står riktigt rätt till. Det ligger skräp i hela bilen, sätena är inte som vi lämnade dem och vindrutetorkarna är påslagna. Vi har alltså haft inbrott i bilen!!! Som tur var fick vi väldigt bra hjälp från en av vakterna i parkeringshuset och han hjälpte oss till polisen så att vi fick anmäla inbrottet. Tur i turen var väl ändå att de inte slagit in någon ruta utan förmodligen gått in genom nyckelhålet! Richard GPS och Veronicas stereo och CD-skivor var 'allt' de tog.

Ett tråkigt slut på en annars urmysig resa och den 4 timmar långa bilresan hem var inte den roligaste. Dels körde vi fel pga att vi inte hade någon GPS också fick vi underhålla oss själva med skönsång och beat-box. Men hem vi i alla fall! Senare än planerat men det gjorde inte så mycket.

Oslo är en sjukt mysig stad som jag absolut kommer åka tillbaka till. Karl-Johan i all ära men de små tvärgatorna är såååå mycket mysigare och det är där man hittar guldkornen :)